2017 a mobilitás tükrében

2017 a mobilitás tükrében

autopal - 2017.12.23.

Felmérések szerint 2025-re a mai autótulajdonosok fele nem akar majd saját autót. Ennek alapvetően három oka lehet.

(i) Az autók mai formájukban “drágák és nem hatékonyak”. Annak ellenére, hogy az autó sokunk számára még mindig az egyik legértékesebb vagyontárgy és fenntartása jelentős költségekkel jár, autóink idejük 95 százalékát kihasználatlanul töltik, szabad tereinket elfoglalva.

(ii) Felgyorsult az urbanizáció. Az ENSZ előrejelzései szerint a fejlett országokban a lakosság közel 90 százaléka sűrűn lakott városokban fog élni, ahol autót fenntartani rendkívül körülményes és drága.

(iii) A fogyasztói preferenciák is megváltoztak. A technológiai újításokon felnőtt fiatalok számára a dolgok birtoklásánál sokkal fontosabb a kényelem. A leghatékonyabb és legkényelmesebb módját keresik annak, hogy eljussanak A-ból B-be és nem akarnak az autó fenntartásával bajlódni.

Nem meglepő, hogy a legnagyobb autógyártóktól elkezdve, fiatal óriáscégeken át a kis startup cégekig mindenki az iparág forradalmasításán dolgozik. Sorra jelennek meg az egyre hatékonyabb, gazdaságosabb elektromos autók, lassan valósággá válik az önvezető autók mítosza és a hagyományos autótulajdonlásnak is egyre több alternatívája jelenik meg. 2017 sem szűkölködött az újításokban, az év végének közeledtével ezekből gyűjtöttünk össze néhányat.

Elektromos autózás

Az elektromos és környezettudatos autózás terén 2017-ben talán nem is a technológiai változások, hanem jelentős döntések sorozata hozta a legnagyobb előrelépést. Norvégia példáját követve, aki tavaly jelentette be, hogy 2025 után kizárólag elektromos meghajtású autókat lehet majd forgalomba helyezni, idén Franciaország, Nagy-Britannia és Hollandia is bejelentette, hogy 2040 illetve 2030 után kizárólag tisztán elektromos meghajtású gépjárműveket lehet majd forgalomba helyezni. Hasonló kezdeményezések láthatók egyébként Németországban, de még Indiában is.

Az országok vezetői mellett az autógyártók vezetői is hasonló elköteleződést tanúsítottak. A Volvo és a Mazda is bejelentette, hogy előbbi 2019-től, utóbbi pedig 2030-tól kizárólag hibrid vagy teljesen elektromos meghajtású autókat fog gyártani. A Mercedes és a Volkswagen is nagy előrelépéseket tervez – a Mercedes tervei szerint 5 éven belül minden modellje elérhető lesz elektromos meghajtással, míg a VW 2025-ig 80 új elektromos meghajtású modellel fog jelentkezni.

Önvezető autók

Azután, hogy 2016-ban a nuTonomy nevű startup és az Uber is elkezdte forgalomban tesztelni önvezetői autóit biztonsági sofőrrel a kormány mögött, idén novemberben a Waymo, a Google önvezető technológiával foglalkozó leányvállalata egyel tovább lépett és megkezdte a teljesen önvezető, sofőr nélküli autóinak a tesztelését Arizona utcáin. A cég mögött 3.5 millió mérföldnyi tesztelés áll, céljuk pedig az, hogy hamarosan elindítsák az Uberhez és Lyfthez hasonló taxi szolgáltatásukat.

A sorozatgyártású autók terén is újabb fejlődésnek lehettünk szemtanúi, ugyanis júliusban bemutatták az Audi legújabb A8-as modelljét, amely a világon elsőként 3-as szintű önvezető technológiával kerül sorozatgyártásba. A 3-as szint lehetővé teszi, hogy a sofőrnek bizonyos esetekben egyáltalán ne kelljen a vezetéssel foglalkoznia.

A szállítmányozás terén is további fejlesztéseknek lehettünk tanúi. Azután, hogy 2015-ben a Daimler elsőként közútra vitte önvezető kamionját, idén a DHL is megkezdte az úgynevezett platooning önvezető technológia tesztelését. A technológia lehetővé teszi, hogy több jármű biztonságosan, szorosan egymás mögött haladva a légellenállás csökkentésével gazdaságosabb üzemeltetést érjen el.

Az önvezető technológia rohamos fejlődésével a jogalkotásnak is lépést kell tartania. Ebből a szempontból is mérföldkőhöz érkeztünk: a világon elsőként Németországban, majd nem sokkal később az Egyesült Államokban is elfogadták az első törvényjavaslatokat az önvezető autók használatának szabályozására.

Alternatív autótulajdonlási formák

A szolgáltatás iránti igények felerősődése fényében nem meglepő, hogy számos autógyártó elindította az első hallásra talán a lízinggel összetéveszthető előfizetéses modelljét. A modell lényege, hogy egy fix havi díjért cserében rendszeresen új autóban ülhetünk és a tankoláson kívül semmilyen egyéb költség miatt nem kell aggódnunk. Amellett, hogy megspórolhatjuk a biztosítási-, és szervízköltségeket a koncepció előnye, hogy az előfizetés legtöbbször szüneteltethető, felmondható, így például a lízinggel ellentétben nem vagyunk évekre lekötve. Az autó ugyan soha nem kerül a tulajdonunkba, de néhány szolgáltató esetében akár naponta más és más autóba ülhetünk. A konstrukciót elsőként a Ford vezette be 2016 végén és idén csatlakozott a mezőnyhöz a Cadillac, Volvo de még a Porsche is. Az autótulajdonlás ezen új formája iránt érdeklődők számára jó hír, hogy a konstrukció már itthon is elérhető a Skodánál.

Az autómegosztás terén tagadhatatlanul kedvenc újításunk a Volvo tulajdonosa, a kínai Geely által bemutatott Lynk & Co 01 városi terepjáró, ami beépített megosztó gombbal érkezett a piacra. A cég saját autómegosztó szolgáltatást üzemeltet, amelynek keretében a tulajdonos az autóba épített gombbal megoszthatja autóját, amikor épp nincs rá szüksége, az így keresett jövedelemmel pedig akár fedezheti is az autó havi költségeit. A Lynk & Co 01-et egyelőre csak Kínában forgalmazzák, viszont a bemutatás napján 6 000 rendelés érkezett az autóra 137 másodperc (!) alatt.

A Geely mellett a Daimler is jelentős lépéseket tett az autómegosztó szolgáltatások terén. Az autógyár a Car2Go és a MyTaxi szolgáltatásai mellett közel 350 millió dolláros, azaz nagyságrendileg 100 milliárd forintos befektetést vezetett a Via nevű ridesharing (“telekocsi”), illetve az AutoPalhoz hasonló Turo nevű peer-to-peer közösségi autómegosztó szolgáltató esetében. A két amerikai cég a befektetést európai terjeszkedésükre fogja használni.

Időközben a többiek sem ültek ölbe tett kézzel. A VW csoport ebben a hónapban jelentette be a MOIA nevű városi autómegosztó szolgáltatását a direkt erre a célra tervezett, tisztán elektromos hajtású mikrobuszaival, illetve a Skodán keresztül Csehországban indított egy peer-to-peer közösségi autómegosztó szolgáltatást HoppyGo néven. A BMW a Sixttel már több éve sikeresen közösen üzemeltetettt európai DriveNow városi autómegosztó szolgáltatását azután, hogy 2016-ban ReachNow néven az Egyesült Államok bevezette, idén novemberben a szolgáltatást már Kínában is útjára indította.

A fentiek fényében érdeklődve várjuk, hogy milyen újdonságokat hoz a 2018-as év. Ha téged is érdekel a mobilitás jövője, iratkozz fel a hírlevelünkre! Jövőre rendszeres bejegyzésekkel fogunk jelentkezni.