„Az autó arra lett kitalálva, hogy használják”

Bizonyára benned is számos kérdés merül fel mielőtt először megosztanád az autódat. Leültünk az egyik tulajdonosunkkal és a tapasztalatairól kérdeztük. Csaba 2018 augusztusa óta osztja meg Lexusát az AutoPalon kisebb nagyobb kihagyásokkal. Reméljük hasznosnak találod a vele készült interjút.


Be tudnál pár szóban mutatkozni?

Molnár Csaba vagyok, 44 éves, grafikusként dolgozom az egyik kereskedelmi tévénél. Mindig is egy “benzinvérű” ember voltam, aki szereti az autókat. Régen jártam rallye versenyekre és volt egy Subarum is. Lakásvásárlás miatt döntöttem végül a csere mellett. Az elsődleges szempont az volt, hogy ne kelljen sokat költeni az autóra, viszont mivel a technológiai dolgok továbbra is érdekelnek végül egy hybrid Lexus mellett döntöttem.


Honnan jött az ötlet, hogy megoszd az autódat? Miért vágtál bele?

Nagyon közel lakom a munkahelyemhez, majdnem mindig gyalog járok mindenhova. Tulajdonképpen csak azért van az autó, mert azzal szoktam a lányomat meglátogatni a Balatonnál.

Az egyik kollégám mesélt a szolgáltatásról és annak ellenére, hogy nagyon szeretem a tárgyaimat, - rengeteg az elektronikus kütyüm, van bicajom, motorom, rollerem, stb., - helyén tudom kezelni őket, hogy ezek csak tárgyak. Szeretem őket, vigyázok rájuk, de nincs érzelmi kötődésem hozzájuk. Azt gondolom, hogy az az elgondolás, hogy az autót ne adjuk kölcsön, már egy idejét múlt dolog. Az autó lassan egy olyan használati tárggyá válik, mint egy tv vagy bármi más.

Az ötlet onnan jött, hogy mielőtt megosztottam volna az autómat, előfordult, hogy hetekig meg sem mozdult, és természetesen az extra kereseti lehetőség is elég kecsegetető volt.


Lexus CT '11


Ki tudnál emelni egy jó és egy rossz tapasztalatot? Akár a bérlőkkel, akár a szolgáltatással kapcsolatban?

A rossz tapasztalatom pont privát oldalról van sajnos. Egyszer, amikor átmenetileg nem volt elérhető az AutoPal, kiadtam az autót az egyik visszatérő bérlőmnek. Sajnos a bérlés során az illető több százezer forintos parkolási büntetést gyűjtött össze, amit a mai napig nem rendezett. Amikor az AutoPalon keresztül adtam bérbe az autót és kaptam egy parkolási büntetést, másnapra ott volt a pénz a számlámon. Ez volt azaz eset, amikor megtanultam, hogy hiába kecsegtető megspórolni azt a pár százalékot, amit az AutoPal levon, a biztonság nekem többet ér.

Tulajdonképpen pozitív élményként is ezt tudnám felhozni. Ha bármi kérdésem van, még ha Facebookon is írok rátok, gyorsan válaszoltok, ha úgy van személyesen felhívtok. Szerintem ez az, ahogy 2020-ban egy cégnek működnie kell!

A másik pozitívum pedig a visszajáró ügyfelek. Szeretek megismerkedni emberekkel, egy közvetlen srácnak tartom magam, úgyhogy az emberi oldala is fekszik nekem. Mindig el szoktam beszélgetni a bérlőkkel. Van, aki a hybrid vonalról érdeklődik, van, aki a Lexusos vonalról, van, aki kifejezetten egy ilyen autót szeretne vásárolni és ez egy kiváló lehetőség, hogy kipróbálja.


Megéri szerinted megosztani az autódat?

Fizetéskiegészítésként teljesen jó. Nem mindig kiszámítható, úgyhogy én leginkább talált pénzként tekintek rá. Az a része szerintem egyenesen zseniális, hogy tulajdonképpen úgy keresek pénzt, hogy nem csinálok semmit sem. Néha előfordulhat, hogy szakad az eső és boltba kell menni, amikor nincs autó. Ezt természetesen ki kell bírni. Én ilyenkor inkább várok egy napot.

Az autónak is az a legrosszabb szerintem, ha egyhelyben áll - beállnak a fékek, teljesen visszafolyik az olaj a motorból, stb. Én úgy gondolom, az autó arra lett kitalálva, hogy használják.

Én odafigyelek az kocsimra. 10e km-ként viszem szervízbe, úgyhogy nem nagyon van vele gond. Nekem nincs km korlátozás az autón, de rendszeresen figyelem, hogy ki mennyit megy vele. Volt egyszer, hogy valaki egy nap alatt megtett 1 000 km-t, de volt olyan is, aki 302 km-t ment egy hét alatt. Átlagban kell nézni. Nekem eddig nem tettek bele túl sokat az autóba.


Milyen tanácsot adnál valakinek, aki az autója megosztását fontolgatja?

A negatív tapasztalatom miatt az első tanácsom, hogy ne kerüljék meg az AutoPalt. Ha a bérlők fel is ajánlják, hogy legközelebb közvetlenül bérelnék az autót, nem éri meg.

A másik dolog pedig, hogy ha valaki nagyon félti az autóját, az ne adja kölcsön. Ezt úgy kell tudni kezelni, mint a fűnyírót. Ha kölcsönadod a szomszédnak és marad benne egy kis fű, akkor ezt el kell tudni fogadni. Nekem eddig jó tapasztalataim voltak, nyilván néha találok benne egy – egy százforintost, de eddig egyetlen egyszer húzták meg a visszapillantót, épp csak annyira, hogy alig látszott. Nyílván könnyen lehet nagy kárt csinálni, de én abban bízok, hogy az AutoPal által kínált biztosítással azért lehet számolni.

A harmadik fontos dolog, hogy ebből sem egy nap alatt kell meggazdagodni. Jól kell tudni beárazni az autót. Összességében meglepődtem, hogy ennyire jól megy a szolgáltatás. Nem gondoltam, hogy ennyire beindulna, főleg azután, hogy a többi car-sharing opció is megjelent. Mikor megnéztem az áraikat hamar rájöttem, hogy azért az AutoPalnak továbbra is van létjogosultsága.