Autóvásárlási rohamra számíthatunk?

A járvány hatására előrejelzések szerint akár közel fél millióval is nőhet az autók száma Budapesten. Autóink megosztásával megelőzhető a város parkolási és közlekedési problémáinak súlyosbodása.


Fotó: Bánkúti Sándor / Index

Az autók jelentős megterhelést rónak városainkra és mindennapjainkra.

Mindenki számára ismerős a dugóban ücsörgés, a parkolóhely utáni körözés, a rosszlevegő vagy a városban történő kerékpározással járó problémák.

Az ezer lakosra jutó autók száma EU-s viszonylatban jelenleg még ugyan hazánkban az egyik legalacsonyabb, de az egyik leggyorsabban növekvő piac is vagyunk. Budapesten az elmúlt években évente 20-25 ezerrel nőtt az autók száma.


Egy kilenc országban 3 300 ember megkérdezésével az EY tanácsadó cég által készített felmérés szerint a koronavírus hatására

  • a gépkocsival nem rendelkezők közel egyharmada (31%) tervez autóvásárlást a következő fél évben,
  • minden ötödik autótulajdonos (20%) fontolgatja egy újabb autó beszerzését, és
  • a válaszadók több, mint háromnegyede (78%) gyakrabban tervezi autóját használni a járványt követően.

A fenti előrejelzések a budapesti háztartások számára vetítve akár 440 ezer újabb autóhoz vezethet csak Budapesten az agglomeráció nélkül.


Ha az előrejelzések csak egy negyedével is számolunk, közel annyi autó kerülhet az utakra, mint az elmúlt 6 évben összesen.



Városok világszerte korlátozzák az autók használatát. Budapesten is a parkolás mindennapos probléma. A 13. kerületben ma már pl több bejelentett autó van, mint parkolóhely, így talán nem meglepő, hogy a parkolási engedélyek számát kényetelenek korlátozni. A 13. kerület példáját várhatón más kerületek is követni fogják.


"Problémáinkat nem tudjuk megoldani ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amely létrehozta őket." (Albert Einstein)

A megnövekedett autós igényeink tudatos felhasználással újabb autók vásárlása nélkül, a jelenlegi flottával is kielégíthetők.

A magyar autók túlnyomó többsége évente csupán 5-10 000 kilométert tesz meg, azaz idejük kb 95%-át kihasználatlanul töltik. Felmérések szerint a hazai autótuljadonosok több, mint fele nem használja minden nap az autóját, és ha használja is, túlnyomó többségük kevesebb, mint 10 km-t tesz meg naponta.

A peer-to-peer (P2P) autómegosztás lehetővé teszi, hogy kihasználatlan autóinkat biztonságosan és egyszerűen megosszuk egymással. Autóink megosztásával nem csak parkolóhelyeket szabadíthatunk fel, de felgyorsítjuk a flotta modernizációját és hozzájárulhatunk egy élhetőbb környezetet kialakításához.

A bérlők a P2P megosztás keretében egy a hagyományos autóbérlésnél kényelmesebb és sokszor megfizethetőbb módon juthatnak autóhoz. A tulajdonosok a megosztásból származó jövedelemből fedezhetik fenntartási költségeiket, de akár plusz jövedelemre is szert tehetnek.

Ha egyelőre csak szűk keretek között is, de a P2P autómegosztás ma már Budapesten is használható alternatívát kínál. Az AutoPal felhasználói az esetek több, mint 80 százalékában találnak igényeiknek megfelelő autót annak ellenére, hogy a foglalások közel fele aznapra vagy másnapra szól. A felhasználók között van aki már közel ötvenszer bérelt autót másoktól.


Fotó: budapest.hu

A járvány alapjaiban forgatta fel életünket, de az, hogy hány autó jár útjainkon rajtunk múlik.

Autóvásárlás előtt érdemes kétszer is meggondolni, hogy valóban szükségünk van-e egy autóra, vagy adott esetben máshogy is meg tudjuk oldani autós igényeinket. Tudatos felhasználással és autóink megosztásával megelőzhetjük az autók számának további növekedését és egy élhetőbb környezetet alakíthatunk ki.


Iratkozz fel a hírlevelünkre