Hibrid autózás - nemcsak a meghajtás, de az autófenntartás jövője is lehet

Mint ahogy arról korábbi bejegyzésünkben is beszámoltunk, az autózás mai formájában “drága és nem hatékony”. Nem csoda hát, hogy az autóipari óriásoktól elkezdve a kis startupokig mindenki a mobilitás megreformálásán dolgozik. A technológia rohamos fejlődésével párhuzamosan az autók felhasználása is átalakulóban van. A hagyományos autófenntartásnak egyre több alternatívája jelenik meg az Ubertől kezdve az Oszkar vagy a Blablacar telekocsi szolgáltatásán át egészen a különböző közösségi autómegosztó szolgáltatásokig, mint például a GreenGo. Ezek a szolgáltatások sokszor gazdaságosabb és kényelmesebb alternatívát kínálnak és számos helyzetben lehetővé teszik, hogy akár teljesen lemondjunk a saját autóról és azzal járó költségekről és teendőkről. Nem meglepő hát az sem, hogy az iparági szakértők véleménye is egybehangzik azt illetően, hogy 2025-re a mai tulajdonosok fele nem akar majd saját autót.

Noha ezzel teljes mértékben egyetértünk, azt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy jó néhányan még sokáig nem szeretnénk vagy nem tudunk majd lemondani a saját autó által kínált előnyökről. Saját autót egyedül fenntartani és használni azonban drága és nem hatékony, így az általunk elképzelt jövőt egy a megosztáson alapuló modell fogja felváltani, ami a saját autó előnyeit és az autó nélküli gondtalanságot egyben fogja garantálni. Ezt a modellt hívjuk mi hibrid modellnek, ami nem mellesleg várhatóan az autózás egy soha nem látott új, izgalmasabb formáját is elhozhatja!

Az autótulajdonlás hibrid formája

Hagyományos autófenntartás

Az általunk elképzelt jövő egyik végpontját a jelenleg uralkodó hagyományos autófenntartás modellje képviseli, ahol saját autóval rendelkezünk és azt csak mi használjuk. A saját autó legtöbbünk számára szabadságot és biztonságot jelent. Azzal, hogy saját autót tartunk fent, a kezünkben tartjuk az irányítást: mi döntjük el, hogy mikor és hova szeretnénk menni, nem kell másoktól engedélyt kérni, nem kell menetrendekhez vagy másokhoz alkalmazkodnunk. Ez az irányítási képesség garantálja azt a bizonyos biztonság és szabadság érzetet, amiről nem meglepő módon nem szeretnénk lemondani.

A biztonság és a szabadság érzete mellett ráadásul sokan érzelmileg is kötődünk az autóinkhoz. Gondoljunk csak az első autónk emlékére, vagy a féltve őrzött autóra, amit minden hétvégén ápolgatunk és simogatunk. Emellett van az a csoport is, aki még ha szeretne se tud feltétlenül saját autó nélküli életvitelre berendezkedni. Gondoljunk csak a kisgyerekes családokra, ahol az autó sokkal inkább egy guruló gyerekszoba, mintsem egy közlekedési eszköz. Vagy azokra az üzletemberekre, vállalkozókra, szakemberekre, akik számára az autó mobil irodaként, vagy szerszámosdobozként funkcionál.

A hagyományos autófenntartásnak kétség kívül még sok éve van hátra, saját autót fenntartani és azt egyedül használni azonban drága.

A sort a kezdeti jelentős befektetés indítja amivel egy autó megvásárlása jár. Befektetés, ami nemcsak, hogy hozamot nem kínál, de már a vásárlást követő percben kevesebbet ér és folyamatosan veszít értékéből. Ehhez hozzájön az autóvásárlásra felhasznált összegen elszalasztott hozam, illetve az autó fenntartásával járó folyamatos kiadások, teendők és kockázatok sorozata. Ez főleg annak fényében meghökkentő, hogy autóinkat átlagosan idejük alig 5 százalékában használjuk. Ezzel ellentétben vegyük például ingatlanjainkat, amiknek az értéke az autókkal szemben jellemzően folyamatosan emelkedik, azokat szinte állandóan használjuk és mégis, azonnal bérbe adjuk őket, vagy megosztjuk másokkal, ahogy fölösleges kapacitás merülne fel. Miért van ez másképp az autóinkkal? Ennyire sokat jelentene nekünk az a bizonyos szabadság- és biztonságérzet?

Saját autó nélküli világ

Az autók felhasználásának másik végletét a saját autó nélküli modell képviseli. Ez a modell elsősorban valószínűleg a sűrűn lakott városokban fog elterjedni, ahol egyre körülményesebb és drágább autót fenntartani, és az alternatív közlekedési szolgáltatások is könnyen elérhetőek. Az elsődleges célcsoport várhatóan a technológiai újításokon felnőtt fiatalabb generáció tagjai lesznek, akik számára tulajdonolni már koránt sem kiváltságot, hanem inkább terhet jelent.

A saját autó nélküli modell egyik legnagyobb előnye a gondtalanság és kényelem. Azonnali hozzáférést biztosít autókhoz a hagyományos autófenntartással járó teendők, költségek és kockázatok nélkül. Nem kell az autót szervízbe hordani, nem kell takarítani, nem kell biztosítást fizetni, sőt – attól függően, hogy milyen szolgáltatást választunk – akár még a parkolás miatt sem kell aggódnunk, ami legyünk őszinték, sokszor Budapesten is több időt vesz igénybe, mint A-ból B-be eljutni. A szolgáltatások amellett, hogy díjaik nem kevés esetben a tömegközlekedés díjaival versenyeznek, mindig előre kiszámítható, rejtett költségektől mentes alternatívát kínálnak.

Hibrid autózás

A harmadik, hibrid modell képviseli a középutat, ami a hagyományos autófenntartás és a saját autó nélküli modell előnyeit kombinálja. A tulajdonosok, akik nem szeretnék feladni a saját autó előnyeit megoszthatják autóikat, amikor épp nincs rá szükségük, mások pedig, akik a saját autó nélküli modellt választják bármikor kibérelhetik ezeket az autókat. A hibrid alternatíva mindkét fél számára win-win helyzetet biztosít: az autó tulajdonosa a megosztással pénzt keres, ami azt jelenti, hogy az autó gyakorlatilag önfenntartóvá válik, a bérlők pedig amellett, hogy a hagyományos autóbérlésnél kényelmesebb és sokszor olcsóbb szolgáltatáshoz kapnak hozzáférést, mindig a szükségleteiknek megfelelő autót választhatják.

A hibrid modell een felül lehetővé teszi, hogy újra és újra szerelembe essünk az autókkal és a vezetés élményével. Annak köszönhetően, hogy az autók lényegében önfenntartóvá válnak, tulajdonosként megengedhetjük maguknak álmaink autóját anélkül, hogy az a hagyományos autótulajdonláshoz hasonló anyagi megterhelést jelentene. Bérlőként, ha úgy tartja kedvünk minden nap más és más, mindig az alkalomnak megfelelő autóba ülhetünk – legyen szó nyaralásról, off-road kalandozásról vagy arról, ha éppen egy új bútort kell elhozni az IKEA-ból.

Ráadásul azáltal, hogy az autók önfenntartóvá válnak és adott esetben bármikor, bármilyen autóhoz hozzáférésünk van, autóvásárlási megfontolásaink is minden bizonnyal változni fognak. Egyre többen fogunk majd „kompromisszum” autók (a családi autó, ami gazdaságos, de azért sportos is, tágas, de azért jól is néz ki) helyett “célorientált” autókat vásárolni. A megváltozott vásárlói igények pedig végső soron az autógyártókra is hatással lesznek és remélhetőleg a gyártósorokról is egyre izgalmasabb autókat láthatunk majd legurulni.

A mobilitás jövője

Egy hibrid modell ahol

  • kezünkben tarthatjuk az irányítást és nem kell lemondanunk az autótulajdonlással járó szabadság-, és biztonságérzetről,
  • megszabadulhatunk az autófenntartás terheinek jelentős részétől,
  • megengedhetjük magunknak álmaink autóját,
  • olyan autót használhatunk, amire épp szükségünk van és annyi ideig, amíg valóban szükségünk van rá,
  • utasként utazhatunk, ha nincs kedvünk vezetni,
  • vezethetünk, ha éppen ahhoz van kedvünk és remélhetőleg izgalmasabbnál izgalmasabb autókat, miközben erőforrásaink is hatékonyan kerülnek felhasználásra.

Ez a mobilitás jövője amiben mi az AutoPalnál hiszünk és amiért nap, mint nap dolgozunk!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!