Mennyit is használjuk autóinkat valójában?

Korábbi bejegyzésünkben a közösségi megosztásról már hivatkoztunk arra, hogy autóink idejük 95%-át kihasználatlanul töltik. Ebben a bejegyzésben megvizsgáljuk, hogy honnan is jön ez a szám és vajon mennyire alkalmazható a hazai viszonylatban.

Ahhoz, hogy meghatározzuk autóink mennyi időt töltenek kihasználatlanul, először azt kell meghatározni, hogy mennyi időt töltenek mozgásban. A kérdéskört Paul Barter, várostervezési szakértő vizsgálta részletesen. Elemzése során három módszert használt az autók kihasználtságának meghatározására:

  1. Az autók száma, a megtett utazások száma és az utazások átlagos hossza alapján
  2. A vezetéssel töltött idő alapján (felmérések alapján)
  3. Az egy autó által megtett távolság és átlagsebesség alapján.

Az elérhető adatok szűkössége miatt elemzésünk alapjául mi a harmadik módszert választottuk. A KSH 2012-es a lakossági közösségi és egyéni közlekedési jellemzőit vizsgáló felmérése alapján tudjuk, hogy a személygépkocsik átlagsebessége 42 km/h. A Bosch autóhasználati szokásokról szóló tanulmánya szerint az autók átlagos éves futásteljesítménye 16 000 km. A két szám alapján egyszerűen meghatározható, hogy egy autó átlagosan 381 órán keresztül van mozgásban éves szinten. Mivel 8 760 óra van egy évben, autóink átlagosan csupán idejük 4,35%-át töltik mozgásban, míg idejük 95,65%-ot kihasználatlanul töltik.

A Bosch felmérése azt is kimutatta, hogy a legtöbb autós, egészen pontosan az összes autós 38%-a csupán évi 5 – 10 000 km-t tesz meg autójával. Az autósok 11%-a még ennél is kevesebbet, csupán 5 000 km-t használja autóját. Ez a kategóriák felső határaival számolva is azt jelenti, hogy a legtöbb autó életének csupán 1,36 – 2,72 %-ában van mozgásban és a maradék 97,28 – 98,64%-át kihasználatlanul tölti.

Természetesen nem lehet azt figyelmen kívül hagyni, hogy valakinek a megtett távolságtól függetlenül is napi rendszerességgel szüksége lehet az autójára, ezért ennek is kicsit utánajártunk és megnéztük, hogy milyen céllal is használjuk az autóinkat.

Az alábbi ábra az utazások motiváció szerinti megoszlását mutatja:

Utazások motiváció szerinti megoszlása

A fenti motivációk közül jellemzően a munkába, iskolába, óvodába, bölcsödébe járás és talán a rászoruló családtag kísérete az a kategória, ami mindennap közlekedéssel járhat. Ez alapján azt mondhatjuk, hogy a lakosság jelentős részének nincs szüksége az autójára napi rendszerességgel.

A fentiek tudatában ha figyelembe vesszük az autófenntartással járó jelentős költségeket illetve, hogy a legtöbb háztartásban az autók a második legértékesebb tulajdont képviselik, azt gondoljuk, hogy a kihasználatlan autók jelentős mértékű pazarlást jelentenek. Kell ennél több ok arra, hogy megosszuk autóinkat, amikor épp nem használjuk őket?

Iratkozz fel a hírlevelünkre!