Mi az a közösségi autómegosztás?

Fúró vagy lyuk?

A közösségi megosztás (sharing economy) lényege az eszközök, mint erőforrás hatékonyabb kihasználása. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tulajdonunkban lévő eszközök használatát ideiglenesen valaki más részére ingyen vagy anyagi ellenszolgáltatásért cserébe átengedjük. Az eszközök megosztása lehetővé teszi, hogy valamit akkor használjunk, amikor épp szükségünk van rá anélkül, hogy megvásárolnánk azt vagy a tulajdonos hátrányt szenvedne abból.

A jelenség nem újkeletű, szervezetlen formában régóta jelen van – mindannyian kértünk már például kölcsön valamit a szomszédtól. Mára az internet megjelenése és a technológia fejlődése lehetővé tette, hogy akár a világ másik feléről is kibérelhetjük valakinek a lakását vagy az autóját. A megosztás terjedésének alapja, hogy egyre többen realizálják a tulajdonlás és használat közötti különbséget: lehet, hogy nem feltétlenül egy fúrógépre van szükségem, hanem egy lyukra a falban?!

A megosztás bizalmi kérdés. A szomszédban megbízunk, mert ismerjük, de amint a megosztás a közvetlen környezetünk határait átlépi, bizalmatlanabbá válunk. A ma már világszerte működő sikeres közösségi megosztó vállalkozások egyik legnagyobb feladata, hogy ezt a bizalmat megteremtsék. Ezek a cégek a megosztást biztonságos, szabályozott keretek közé terelik, nyilvános értékelésekre adnak lehetőséget és nem utolsó sorban közvetítőként lehetővé teszik, hogy a tulajdonos és a bérlő könnyedén egymásra találjon. Ilyen vállalkozás például a sokak számára ismert Airbnb, ahol az otthonainkat oszthatjuk meg, vagy hazai példáknál maradva, az Oszkár telekocsi szolgáltatása, ahol könnyedén találhatunk fuvart, ha valahova nem tudunk tömegközlekedéssel eljutni.

Közösségi autómegosztás

Az autók idejük 95%-át kihasználatlanul töltik. A közösségi autómegosztás lehetővé teszi, hogy autóinkat megosszuk egymással amikor épp nincs rá szükségünk, és ezáltal hatékonyabban hasznosítsuk őket.

Autónk, amikor nem használjuk, amellett, hogy műszakilag sem tesz jót neki a sok állás, folyamatosan veszít az értékéből. Ehhez jön még az autófenntartással járó jelentős anyagi teher, mint például az autóvásárlásához szükséges, olykor több milliós kezdeti tőke, az akár százezres nagyságrendet is elérő havi fenntartási költség vagy a jelentős parkolási díjak. Az autómegosztásnak köszönhetően azok a tulajdonosok, akik nem használják minden nap az autóikat, megkereshetik ezeket a kiadásokat. Mások, akiknek nincs autója, de ideiglenes szükségük lenne egyre a hétvégi kiruccanáshoz, vagy mondjuk, hogy elhozzanak valamit a vidéken élő nagymamától, megspórolhatják ezeket a költségeket. Mind a tulajdonos, mind a bérlő eljut A-ból B-be, amikor épp szüksége van erre, mindezt azért cserébe, hogy a bérlő hozzájárul a tulajdonos költségeihez.

Jogos kérdés, hogy az autóbérlés is autómegosztás akkor? Bizonyos mértékben igen, ugyanis egy eszközt több fogyasztó használ. A közösségi autómegosztás nagy előnye azonban, hogy a hagyományos autóbérlésnél jellemzően olcsóbb és a közösség bővülésével az autó átvétele és visszaadása is jelentősen kényelmesebb, hiszen akár a szomszédunk autóját is kibérelhetjük.

Az autómegosztás másik előnye egy élhetőbb környezet, hiszen segít teret nyerni a városokban, megfontoltabb autózást és végsősoron egy fiatalabb, korszerűbb autóparkot eredményez.

Az autók, amikor nem használjuk őket csak a helyet foglalják. Ez különösen a városokban a parkolóhelyek szűkössége miatt okoz problémát. A megosztás mozgásba hozza ezeket az autókat több helyet biztosítva a bringásoknak és a gyalogosoknak. Mindemelett, ha autónkkal pénzt is kereshetünk, a boltba történő tízperces autózás vagy a reggeli dugóban ücsörgés helyett máris megfontolandóbb a tömegközlekedés vagy a kerékpár használata. Végső soron az autók gyakoribb használata ugyan gyorsabb elhasználódáshoz vezet, de a megosztással keresett bevételnek köszönhetően hamarabb is cserélhetjük autónkat egy újabb, korszerűbb gépjárműre.

Az autómegosztás ma már a világ számos részén működik. A Ford autógyár felmérése szerint a nyugat-európaiaik 55%-a szívesen megosztaná autóját pénzért cserébe. Egy felmérés szerint Európában 2015-ben már 2.1 millió ember használta az autómegosztást és 36 ezer autót osztottak meg. Az előrejelzések azt mutatják, hogy azoknak az embereknek száma, akik az autómegosztást valamilyen formában igénybe veszik 2021-re a 14 milliót is eléri.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!